Dlouhodobé workshopy pro pedagogické pracovníky: wellbeing a reflexe

Ve dnech 16. 6. a 17. 6. 2025 se v prostorách Hotelové školy a Obchodní akademie Vincenze Priessnitze v Jeseníku uskutečnil dvoudenní workshop pro pedagogy zapojené do aktivity Dlouhodobé workshopy pro pedagogické pracovníky. Téma setkání se zaměřilo na wellbeing pedagogů a reflexi proběhlého školního roku a zkušeností s kreativním vzděláváním v jejich učitelské praxi. Workshop vedli konzultanti kreativity Ondřej Klus a Magdalena Svozilová.
První den workshopu bylo zaměřeno na sdílení a reflexi pedagogů k proběhlému školnímu roku. Učitelé mezi sebou sdíleli jejich proběhlé aktivity v oblasti kreativního vzdělávání, jak se jim dařilo aplikovat kreativní vzdělávání v jejich hodinách a co plánují v následujícím školním roce.
Druhý den workshop odstartoval naladěním na práci ve skupině a dotazem, jak se právě cítí – „Jak se máte? V jakém jste rozpoložení?“ Tento začátek byl doprovázen malým prankem, který měl naladit na hravější notu. Následně konzultanti představili cíle dne – dopřát pedagogům možnost reflektovat svůj přístup ke kreativnímu vzdělávání a zjistit, jak nebo zda aplikace kreativního vzdělávání přispěla k jejich wellbeingu ve školním prostředí a zjistit, co by rádi pedagogové dále aplikovali ve svých hodinách.
Harmonogram a hlavní aktivity
Workshop se skládal z šesti bloků po 45 minutách, rozdělených do dvou částí, s přestávkou na oběd. Součástí byla prezentace aktuálních aktivit a projektů, které pedagogy v posledním roce realizovali. Tato část sloužila nejen k sdílení zkušeností, ale také k odpovědi na otázku „Jak po roce účasti v mentorském programu vnímáte kreativní učení?“
Kreativní reflexe
Důležitou součástí byla aktivita „HEJA“, kde si účastníci vyjádřili své pocity a představy sochou, obrazem, koláží nebo slovem či jinou kreativní technikou. Měli také k dispozici výtvarné potřeby a náhodné předměty, se kterámi měli možnost pracovat. Následovala reflexe změn a posunu, kdy každý vytvořil tři obrazy – Minulost, Současnost a Budoucnost – a ukázal tak svůj pohled na osobní a profesní vývoj za uplynulý rok.
Rozhovory ve dvojicích
Dále se pedagogové ponořili do skupinových rozhovorů, při nichž se snažili zjistit, kam by chtěli posunout své vzdělávání v nadcházejícím školním roce (2025/2026). Použili techniku investigativní novinařiny: jeden druhého detailně zkoumali a následně prezentovali své plány a zájmy. Předmětem bylo také téma překážek ve škole, které ilustrovali scénkou. Tady jsme aplikovali prvky divadla fórum.
Závěrečná reflexe a plány do budoucna
Celý den byl zakončen diskuzí inspirovanou metodou Walt Disneyho – snílek, realista a kritik – která pomohla účastníkům nahlédnout na jejich plány a překážky z různých perspektiv. Pedagogové měli možnost reflektovat své sny, realitu a kritické myšlenky s cílem posílit jejich kreativní přístup v rámci vzdělávání.
Na závěr lze říct, že workshop nejenže naplnil svůj cíl naladit pedagogy na kreativní vlnu, ale také jim poskytl konkrétní nástroje a podněty pro další rozvoj a inovace ve vyučování. Akce se stala prostorem pro sdílení zkušeností, experimentování a posilování odhodlání posouvat své pedagogické dovednosti kupředu.
Fotogalerie

