Podpora zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů a učitelek mateřských škol na SŠ a VOŠ

Krajské centrum odborných praxí jako partner projektu Implementace Dlouhodobého záměru v Olomouckém kraji

Krajské centrum odborných praxí jako partner projektu Implementace Dlouhodobého záměru v Olomouckém kraji

Gymnázium Jana Blahoslava Střední pedagogická škola v Přerově je partnerem čtyřletého projektu Olomouckého kraje financovaného z prostředků OP JAK, priorita 2 – Vzdělávání. Jeho cílem je podpora zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů a učitelek mateřských škol na středních školách, která je v souladu se schváleným Dlouhodobým záměrem rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje na období 2024-2028.

V rámci realizace projektu budou probíhat učební a odborné praxe žáků 3. a 4. ročníků oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika (PMP) v mateřských školách nejen Olomouckého kraje a „Kulaté stoly“ zaměřené na spolupráci a výměnu zkušeností učitelů GJB a SPgŠ připravujících žáky oboru PMP a učitelů mateřských škol.

Další významnou aktivitou bude tvorba inovovaného kurzu vstupního a průběžného vzdělávání pro provázející učitele a jeho pilotní ověření. Cílem kurzu k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele je rozvinout u účastníků podstatné kompetence pro výkon role provázejícího učitele. Ten poskytuje žákovi učitelství na učební a odborné praxi během studia podporu, spolupracuje s ním při přípravě a plánování výuky, při její realizaci a zejména při její reflexi, která je klíčová pro efektivní rozvoj profesních kompetencí žáka učitelství. Provázející učitel se tak stává vzdělavatelem budoucího učitele a má velký vliv na to, jakým způsobem tento budoucí učitel rozvíjí své profesní kompetence. Žák učitelství často získává své první formující zkušenosti s učitelskou profesí právě při spolupráci s provázejícím učitelem. Je proto zřejmé, že role provázejícího učitele je pro úspěšnou přípravu učitelů klíčová. Obecným cílem aktivity je propojování teorie a praxe v přípravě učitelů. To by mělo vést ke zvyšování úspěšnosti absolventů učitelského studia jako začínajících učitelů a ke snižování počtu předčasných odchodů začínajících učitelů ze školství.

Vzdělávání učitelů, kteří připravují budoucí učitele pro práci v mateřské škole, má klíčový význam pro kvalitu předškolního vzdělávání a celkový vývoj dětí v tomto období.

 

Mgr. Romana Studýnková

ředitelka školy