Interaktivní fikce v hodinách angličtiny na Střední škole designu a módy v Prostějově

V průběhu května 2025 probíhal na Střední škole designu a módy v Prostějově setkávání konzultanta kreativity Ondřeje Kluse a pedagožky Kamily Kmentové. Setkávání proběhla v rámci Dlouhodobé workshopy pro pedagogické pracovníky. Klus a Kmentová spolupracovali v hodinách angličtiny, jejich cílem byla tvorba interaktivní fikce v anglickém jazyce. Ondřej klus jako konzultant kreativity v Krajském centru kreativního vzdělávání, ale také jako kreativce s bohatou zkušeností s audiovizuální tvorbou a oboru game art, mentoroval pedagožku při práci se žáky, kterým představil základy práce s herními nástroji a možnosti interaktivního vyprávění.
V úvodní hodině se Kamila Kmentová a její třída seznámili s principy interaktivní fikce a herního vyprávění. Diskutovali o tom, jak lze pomocí rozhodovacích větví rozvíjet příběh a budovat poutavý zážitek pro hráče. Následně si navrhovali vlastní náměty na příběhy a zkoumali různé způsoby interaktivity.
V praktické části projektu bylo žactvo pod vedením pedagožky a kreativce uvedeno do práce se dvěma online nástroji – Twine a Bitsy. Naučili se vytvořit základní strukturu větveného příběhu, implementovat volby a jednoduché herní mechaniky. Následná tvorba pokračovala samostatně pod vedením vyučující, která průběžně poskytovala podporu a sdílela zpětnou vazbu.
Projekt vyvrcholil prezentací výsledných her v hodině angličtiny. Studenti představili celkem pět autorských her, které si následně ve třídě vzájemně zahráli. Žáci se do projektu zapojili s nadšením, využili možnost tvořit vlastní příběhy v cizím jazyce a propojili jazykové dovednosti s digitální kreativitou. Vyučující Kamila Kmentová spolupráci hodnotila pozitivně, díky spolupráci s konzultantem kreativity objevila nové metody výuky anglického jazyka, které může dále rozvíjet a aplikovat ve své praxi.