Mapování přístupnosti středních škol pro žáky se zdravotním postižením

Na základě opakované poptávky ze strany rodičů dětí se zdravotním postižením jsme zahájili systematické mapování přístupnosti středních škol ve vztahu k potřebám žáků se zrakovým a tělesným postižením. Cílem mapování je poskytnout transparentní a praktické informace o skutečné míře přístupnosti jednotlivých středních škol Olomouckého kraje, a tím podpořit rozhodování rodin dětí se zdravotním postižením při výběru vhodného vzdělávacího prostředí.
Zkušenosti z praxe ukazují, že dostupnost informací o architektonických, materiálních a organizačních podmínkách škol pro žáky s postižením je často nedostatečná nebo nejednotná. Právě z těchto důvodů jsme se rozhodli vyjít vstříc potřebám rodičů i samotných škol a vytvořit strukturovaný přehled, který bude zohledňovat především fyzickou přístupnost jednotlivých škol.
První školou, na níž proběhlo pilotní mapování, je Gymnázium Čajkovského v Olomouci. Získaná data zahrnují informace o přístupu ke škole, bezbariérovém vstupu a interiéru školy, přístupnosti hygienického zázemí školy, učeben a dalších prostor.
Výsledky mapování Gymnázia Čajkovského naleznete zde: https://idzok.cz/aktivita/podpora-rovnych-prilezitosti-ve-vzdelavani-a-rozvoj-potencialu-kazdeho-zaka/dokumenty
Tímto krokem otevíráme první etapu projektu, který plánujeme dále rozšiřovat na další střední školy v Olomouckém kraji. Cílem mapování není školy hodnotit, ale popsat jejich současnou míru přístupnosti a podpořit je v úsilí o inkluzivní vzdělávání.
Věříme, že projekt přispěje k lepší orientaci rodičů, zviditelní příklady dobré praxe a zároveň povzbudí školy ke zlepšování podmínek pro všechny studenty včetně těch se specifickými potřebami.