Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání a rozvoj potenciálu každého žáka

Mapování přístupnosti středních škol pro žáky se zdravotním postižením

Mapování přístupnosti středních škol pro žáky se zdravotním postižením

Na základě opakované poptávky ze strany rodičů dětí se zdravotním postižením jsme zahájili systematické mapování přístupnosti středních škol ve vztahu k potřebám žáků se zrakovým a tělesným postižením. Cílem mapování je poskytnout transparentní a praktické informace o skutečné míře přístupnosti jednotlivých středních škol Olomouckého kraje, a tím podpořit rozhodování rodin dětí se zdravotním postižením při výběru vhodného vzdělávacího prostředí.

Zkušenosti z praxe ukazují, že dostupnost informací o architektonických, materiálních a organizačních podmínkách škol pro žáky s postižením je často nedostatečná nebo nejednotná. Právě z těchto důvodů jsme se rozhodli vyjít vstříc potřebám rodičů i samotných škol a vytvořit strukturovaný přehled, který bude zohledňovat především fyzickou přístupnost jednotlivých škol.

První školou, na níž proběhlo pilotní mapování, je Gymnázium Čajkovského v Olomouci. Získaná data zahrnují informace o přístupu ke škole, bezbariérovém vstupu a interiéru školy, přístupnosti hygienického zázemí školy, učeben a dalších prostor.

Výsledky mapování Gymnázia Čajkovského naleznete zde: https://idzok.cz/aktivita/podpora-rovnych-prilezitosti-ve-vzdelavani-a-rozvoj-potencialu-kazdeho-zaka/dokumenty

Tímto krokem otevíráme první etapu projektu, který plánujeme dále rozšiřovat na další střední školy v Olomouckém kraji. Cílem mapování není školy hodnotit, ale popsat jejich současnou míru přístupnosti a podpořit je v úsilí o inkluzivní vzdělávání.
Věříme, že projekt přispěje k lepší orientaci rodičů, zviditelní příklady dobré praxe a zároveň povzbudí školy ke zlepšování podmínek pro všechny studenty včetně těch se specifickými potřebami.