Kreativní vzdělávání

Podcast o Českých legionářích v hodinách dějepisu s Tomášem Králem na Gymnáziu Hranice

Podcast o Českých legionářích v hodinách dějepisu s Tomášem Králem na Gymnáziu Hranice

V květnu a červnu 2025 proběhlo na Gymnáziu Hranice aktivita Dlouhodobý workshop pro pedagogické pracovníky, který byl zaměřen na období českých legionářů v Rusku. Wroskhop probíhal v rámci hodin dějepisu pod vedením pedagoga Tomáše Krále ve spolupráci s konzultantem kreativity Ondřejem Klusem. 

Úvodní setkání konzultanta kreativity a vyučujícího byla zahájena týmovou aktivitou Marshmallow Challenge, která měla učiteli ukázat možné inovativní metody ve výuce, které rozvíjí týmovou spolupráci, rychlé prototypování a sdílenou komunikaci. Následně pod vedením konzultanta kreativity a učitele bylo zactvu představeno historické téma a nabídnuto několik cest, jak se mu kreativně věnovat. Žáci navrhovali vlastní formy zpracování a podle svých zájmů byli rozděleni do pracovních týmů. 

V dalších hodinách konzultant kreativity lektoroval vyučujícího Tomáše Krále, ukázal mu vhodné nástroje pro tvorbu interaktivní fikce – Twine a Bitsy – a naučil ho základům práce s herní logikou, grafikou i tvorbou příběhu. Nové poznatky posléze učitel aplikoval ve svých hodinách dějepisu. Někteří žáci se nakonec rozhodli pro zpracování historického tématu formou podcastu.  

Další práce probíhala samostatně i s podporou pedagoga a konzultanta kreativity, který v hodinách poskytoval pomoc při technických i tvůrčích problémech. Většina skupin si v tématu legionářů našla osobní motivaci a zvolila médium, které je samotné zajímalo. Pouze jedna skupina se potýkala s nižší motivací a organizačními problémy. 

Projekt vyvrcholil prezentací výstupů – studenti představili své hry a podcast a poskytli si vzájemnou zpětnou vazbu. Na závěr proběhl společný reflektivní kruh, ve kterém žáci sdíleli své zkušenosti. Převládaly pozitivní reakce, zároveň se však objevovalo téma nejistoty a touhy po návratu k tradiční výuce, která je podle některých méně náročná. 

Projekt podpořil dovednosti v oblasti spolupráce, digitální gramotnosti i historického myšlení a otevřel prostor pro individuální zájem a tvůrčí přístup, pedagog Tomáš Král se tak naučil nové metody výuky a rozvinul svůj kreativní leadership.  

Vzniklé hry a podcasty zde.