Rozvoj čtenářské gramotnosti v Olomouckém kraji
Krajský metodický kabinet čtenářské gramotnosti se intenzivně věnuje rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků středního odborného vzdělávání, zejména u žáků nematuritních oborů vzdělání. Kabinet sdružuje pět metodiček z pěti SOŠ v Olomouckém kraji, které společně vytvářejí inspirativní materiály a přinášejí inovativní nápady k podpoře čtenářské gramotnosti ve všeobecném i odborném vzdělávání žáků.
Hlavní prioritou kabinetu v současném období je vytváření metodických listů pro předmět český jazyk a literatura. Tyto listy na různorodá témata češtinářská a literární budou zahrnovat pět vzdělávacích oblastí s názvem Komunikační výchova, Slohová výchova, Mediální výchova, Práce s textem a získávání informací a Estetická výchova. V příštím školním roce proběhne pilotní ověřování těchto metodických listů na domovských školách metodiček. Po ukončení evaluace budou všechny materiály přístupné odborné veřejnosti.
Hlavním cílem tvorby metodických listů je jejich využitelnost v didaktice českého jazyka a literatury na všech typech učňovských oborů, s přesahem i do nástavbového studia. Metodické listy vznikají s důrazem na propojení s rámcovým vzdělávacím programem (RVP) jednotlivých učebních oborů. Každý list je navíc navržen tak, aby byl co nejvíce propojen se skutečným životem a praktickými situacemi, které mohou žáci v budoucí praxi zažít.
Kabinet rovněž sdílí příklady dobré praxe a nabízí nové přístupy, jak efektivně integrovat čtenářskou gramotnost do odborných předmětů. Tímto způsobem přispívá KMK čtenářské gramotnosti k posílení kompetencí žáků a k jejich lepšímu uplatnění v budoucím profesním životě.
Mgr. Veronika Pospíšilová