Upolové + psychomotorické hry a cvičení, jejich využití v současné společné tělesné výchově

21.10.2025 na SŠ polytechnické, Rooseveltova 79, Olomouc proběhl praktický workshop KA2.12.1 RC APA v IDZOK, který se věnoval problematice aktivního zapojení žáků do pohybových aktivit současného školního i mimoškolního vzdělávání, zdravému životnímu stylu.
Lektor Mgr. Ladislav Baloun, Ph.D., Regionální konzultant APA v IDZOK prezentoval základní upolové hry a cvičení s využitím přetahů, přetlaků, vychýlení rovnováhy a orientace v prostoru. Zdůraznil význam využití upolů k rozvoji fyzických i psychických schopností žáků a jejich pozitivního emociálního ladění.
Lektor Mgr. Tomáš Vyhlídal, Ph.D. z KAT APA FTK UP Olomouc se věnoval Psychomotorice, psychomotorickým hrám a cvičení a jejich využití ve školních i mimoškolních pohybových aktivitách. Nabídl učitelům inspiraci pro využití psychomotorických aktivit a her v současné každodenní pedagogické praxi. Psychomotorické aktivity propojují pohyb, vnímání a prožívání a zaměřují se na rozvoj tělesného i duševního potenciálu jedince. Podporují spolupráci, komunikaci a budování pozitivního klimatu ve třídě, přispívají k sebepoznání i k posílení důvěry mezi žáky. (Vyhlídal 2025)
Cílem bylo:
· nabídnout zásobník psychomotorických aktivit a her
· ukázat možnosti jejich přizpůsobení pro různé věkové skupiny žáků
· poskytnout prostor k vlastní zkušenosti a reflexi jejich pedagogického využití.
Workshop byl veden praktickou formou s důrazem na vlastní prožitek a aktivní zapojení účastníků, tedy v duchu wellbeingu, akce zdůraznila potřebu pohody žáků i zapojených pedagogických pracovníků k pozitivnímu efektu vzdělávacího procesu.
Akce proběhla v příjemné pracovní atmosféře.
Za RC APA v IDZOK
Martin Lajza
„Wellbeing, neboli celková pohoda, je stav fyzického, duševního a emočního zdraví, který zahrnuje schopnost zvládat stres, naplňovat svůj potenciál a žít plnohodnotný život. Je to široký pojem, který se zaměřuje na aspekty jako je zdraví, vztahy, práce, finance a zapojení do komunity. Zahrnuje také oblasti jako je fyzická aktivita, zdravé stravování, dostatek spánku, duševní klid, sociální vazby, smysl života a schopnost produktivně pracovat.“ (Přehled od AI 2025)
„Wellbeing žáků je stav celkové pohody, ve kterém se žáci cítí bezpečně, spokojeně a mohou se plně věnovat učení a rozvíjet svůj potenciál. Zahrnuje fyzickou, emocionální, sociální a kognitivní pohodu a je klíčový pro efektivní učení, dobré vzdělávací výsledky a pro to, aby žáci byli zdraví a sebevědomí jedinci, kteří se budou moci plnohodnotně zapojit do společnosti.“ (Přehled od AI 2025)
Wellbeing pedagogických pracovníků se zaměřuje na jejich tělesnou, duševní a emoční pohodu, aby mohli efektivně a dlouhodobě zvládat náročnost profese a předcházet syndromu vyhoření. Klíčové je vědomé zaměření na vlastní potřeby, ať už jde o péči o tělo, rozvoj emoční inteligence, zvládání stresu, nebo budování podpůrných vztahů. Podpora wellbeingu je zároveň důležitá i pro celkovou atmosféru ve škole a kvalitu výuky. (Přehled od AI)