ZVLÁDÁNÍ STRESU PROSTŘEDNICTVÍM JÓGOVÝCH CVIČENÍ

11.12.2025 na ZŠ a MŠ Jeseník, Fučíkova 312. odloučené pracoviště Vlčice 3, 790 65 Vlčice proběhl Workshop KA2.12.1 RC APA v IDZOK. Odborný lektor PaedDr. Zbyněk Janečka Ph.D. z Katedry aplikovaných pohybových aktivit FTK UP Olomouc se ve své prezentaci zaměřil na využití Jógových cvičení ke kompenzaci psychického a fyzického vypětí pedagogických pracovníků v důsledku jejich profesního zatížení. Tato cvičení jsou vhodným prostředkem k navození osobní pohody pedagoga a následně pohody (Wellbingu) skupiny, třídy, školy.
„Stres nemusí být škodlivý za každých okolností, ale přesáhne-li určité hranice, stává se nebezpečným. Může mít mnoho příčin. Typicky k tomu dochází v náročných zaměstnáních, kde pracujeme s dětmi žáky nebo studenty, kteří vyžadují plné fyzické i kteří vyžadují pedagogických pracovníků. Učitelé jsou navíc v průběhu školního vyučování v permanentním časovém stresu. Při překonávání těchto zátěžových situací dochází k vyčerpanosti, což vede ke vzniku stresových poruch. Tato porucha pak způsobí řadu problémů (deprese, bolesti hlavy, nespavost, záněty, záchvaty, astma, žaludeční vředy), postihne různé orgány nebo vede k různým onemocněním. Podle indické lékařské filozofie „ajurvédské lékařství“ není zdravotní stav charakterizován jen jako dobré fyzické zdraví, ale v širším pojetí souvisí také s duševní a psychickou pohodou.
Osvědčenou a staletími ověřenou cestou k fyzické i psychické pohodě a odolnosti jsou jógová a relaxační cvičení, které člověka naučí pracovat s tělem, dechem i psychikou“. (Janečka 2025)
Akce proběhla v příjemné, pohodové atmosféře.
Za RC APA v IDZOK
Lajza
Jógová cvičení
Tradice jógy a benefity jógových cvičení v jejich holistickém pojetí v kontrastu s dnešním hektickým, uspěchaným a stresu plným světem
Jóga jako čtyřstupňové vědomí představuje koncept vnímání mého já
a) První stupeň – uvědomění si vlastního těla – z pohledu odpočinku a relaxace
b) Druhý stupeň – se zabývá vlivem emocí, které působí na naše tělo ať těch pozitivních nebo těch negativních. K těm špatným a destruktivním, které mají velmi negativní vliv na naše tělo, patří:
- Žárlivost, závist, nenávist chamtivost
- Zatímco odpor, rozpaky, strach a únik před realitou různého typu patří do kategorie psychosomatických emocí
- Naopak vyrovnanost, radost, soucit porozumění jsou jednotící emoce, které pozitivně ladí celé tělo.
Jóga nám pak pomáhá uvědomovat si naše emoce a učí nás s nimi pracovat dříve, než se dostaneme pod jejich vliv.
c) Třetí stupeň – je stadium vědomí, toho, že naše emoce i tělo může řídit naše mysl.
d) Čtvrtý stupeň – představuje jeden z mnoha indických paradoxů – uvědomění si vědomí, které nám otevírá kosmické vědomí a vědění
Cviky a sestavy, které jsem připravil pro naše setkání
Dechová cvičení
- Břišní, hrudní a podklíčkový dech
Protažená páteře
- Spirální řada
- Protažení jednotlivých částí těla
Ásány jsou jógové psychosomatické cvičení, které mají komplexní účinky na celý organismus (krevní oběh, klouby, svaly a nervový systém).
Díky pravidelnému cvičení ásán dochází k emocionální vyrovnanosti, spokojenosti, harmonii, zlepšení paměti, koncentrace a soustředění
Obecně můžeme říci, že:
- záklonové ásany mají aktivizující a stimulující účinek
- předklonová cvičení mají relaxační a zklidňující účinky
Relaxační cvičení
- Ukázka relaxačního cvičení na závěr lekce
- Dvaadvacetibodová relaxace (Janečka 2025)
Wellbeing
„Wellbeing učitelů je stav duševní, fyzické a společenské pohody, který je pro kvalitní výuku zásadní, jelikož spokojený učitel dokáže lépe podporovat i děti. Jeho podpora se zaměřuje na prevenci syndromu vyhoření a zahrnuje sebepéči v osobním i pracovním životě, zdravý životní styl a budování podpůrného prostředí. Důležité je, aby si učitelé uvědomovali své potřeby, uměli odpočívat a nesnažili se o dokonalost za každou cenu.
Učitelství je náročná profese po mnoha stránkách. I proto se jí nevyhýbá syndrom vyhoření. Jedním ze způsobů, jak mu předcházet, je zaměřit se na vlastní wellbeing, tedy pocit životní pohody. Učitelé, kteří se o svůj wellbeing začnou víc zajímat, zjistí, že jsou o krok blíž k udržitelnému učitelství. Nedostanou se tedy pravděpodobně do bodu, kdy pro ně práce začne být téměř neúnosná. Co je potřeba si uvědomit a jak začít?
Jak na wellbeing v učitelství nahlížet
Pod pojmem učitelský wellbeing si každý pravděpodobně představí něco trochu jiného, a proto zde nebudeme uvádět univerzální poučky a definice. Představíme ale pohled, který pedagogům pomáhá vnímat sebe jako učitele i člověka zároveň.
Učitelům dokáže vlastní vhodná sebepéče poskytnout základ pro spokojený život, balanc mezi osobním časem a prací. Dává jim také efektivnější přístup k práci, který může pomoci být lepším učitelem i člověkem. Není třeba na wellbeing nahlížet jako na něco sobeckého, při čem potřeby žáků zůstanou na pozadí. Je to koncept, který učitelům umožňuje pečovat nejdřív o sebe a až potom o ostatní.
„Wellbeing, čili životní pohoda učitele, má mnoho aspektů. Učitel není jen učitelem, je to mnohdy také rodič, syn, dcera, manžel, manželka, kamarád. Ocitá se v mnoha situacích, které ovlivňují jeho nastavení v práci. Tuto životní pohodu je tedy důležité budovat na všech frontách. Začít úplně od začátku,“ radí psycholožka Ilona Špaňhelová s tím, že je potřeba si na sebe najít čas. „Jít na procházku nebo si sednout na lavičku a říct si – jak se cítím, jak se mám? Co toto mé životní nastavení ovlivňuje? Mohu to změnit? Mohu si pomoct?“