Krajský metodický kabinet strojírenské mechaniky
Seminář Robotizace pneumatických systémů
Cíle aktivity: Seznámit se s inovativní technologií řízení pneumatického systému – pomocí robota
- Motivující způsob výuky
- Rozšíření poznatků o ovládání pneumatických systémů
- Seznámení s pracovištěm OV Střední školy řemesel Šumperk na pracovišti ve firmě DOLS a.s.
Výklad lektora:
- Seznámení se zařízením - kolaborativní robot DOOSAN, typ M 1013: Zařízení má dosah 10 300 mm, nosnost 10 kg, hmotnost 10 kg, je vybaveno řídícím systémem Python. Učitel OV p. Ženčák provedl výklad funkcí zařízení, jeho využití ve výuce a praktické použití v technické praxi.
Toto zařízení lze používat pro více účelů:
- svařování elektrickým obloukem / laserem
- manipulace s materiálem, s výrobky
- řezání plazmou
- lepení
- paletizace
Učitel OV SŠŘ Šumperk vysvětlil i metodiku výuky, aby žáky zaujalo učit se řídit pohyby robota – použil metodu počítačové hry.
Uvedený systém lze využívat pro výuku odborných předmětů ve všech strojírenských oborech učebních i studijních, absolventi jsou schopni obsluhovat pracoviště řízená roboty různých druhů a typů.
- Seznámení s pneumatickým okruhem – byl sestaven a připraven plně funkční pneumatický okruh pomocí prvků ze stavebnice VISC/FESTO. Obsahoval 2 pneumomotory, 3 rozváděčě, soustavu hadic s armaturami, zdroj tlakového vzduchu.
- Propojení obou zařízení – po propojení agregátů byl pneumatický okruh ovládán robotem, který byl programován počítačem. Obě aktivity i programování robota ve výuce provádí žáci, kteří jsou k těmto činnostem dlouhodobě připravováni.
Praktická část semináře:
- Manipulace s výkonnou rukou robota pomocí počítače – učitelé si vyzkoušeli ovládání pneumatického okruhu pomocí robota. Pneumatický okruh řízený robotem v tomto případě manipuloval s výrobky – plastovými kroužky, které přemísťoval do zásobníku.
- Metodika výuky programování robota – nejobtížnější a nejzdlouhavější část procesu.
Vyhodnocení aktivity:
- Učitelé byli seznámeni se zajímavou technologií řízení pneumatické soustavy programovatelným kooperativním robotem.
- Vzhledem k naléhavosti vzdělávání žáků středních odborných škol v problematice robotizace průmyslových procesů byl seminář velmi prospěšný a kladně hodncený.
Zdroj: Text a vlastní fotografie – Ing. Zora Aichlerová, VKMK 06, SPŠ Jeseník.